Min definisjon av verdier er: «Det som betyr noe». For etablerte virksomheter er det å få verdiene til å leve slik at de betyr noe for menneskene og gir gode resultater, et mål. For deg som gründer og selskapet ditt, snus modellen jeg jobber ut i fra på hodet. Hvorfor? Fordi du som gründer allerede har et fundament som betyr noe. Du startet din virksomhet med et engasjement for, og en tro på et konsept, et produkt, noe nytt, en visjon. Noe du brenner for, skal utvikle og dele med verden. Spørsmålet blir da: «Hva består fundamentet av? Hva er dine drivere og personlige verdier? Hva er verdiene og visjonen til virksomheten? Hva er samfunnsoppdraget ditt? Hvordan bruke verdier for å skape gode resultater?»
Å sette ord på hva verdifundamentet til virksomheten er, vil styrke ditt brand og din identitet. Du blir tydelig i din kommunikasjon med markedet og gjennom det spisser du dine budskap, via sosiale medier og på nettsiden på en måte som treffer din målgruppe, din kunde. Også nettsiden, farger, skrift, logo og bildene du bruker, skal vise dine din identitet, verdiene. Hvorfor? Fordi selskapet med et tydelig verdiståsted fremstår troverdig og ekte.
Jeg er selv gründer. I 2003 startet jeg Reaktorskolen, som i løpet av få år ble Norges ledende leverandør til NAV. Da jeg sa takk for meg, ved utløpet av 2014, hadde over 100.000 mennesker fått nye jobbmuligheter, selskapet omsatte for 210 millioner, hadde 48 lokasjoner og mer enn 300 medarbeidere. Mange spurte hva årsaken til veksten og de gode resultatene var?
Svaret er sammensatt og det er mange som har bidratt, jobbet hardt og tatt et stort ansvar. Det handler også om markedet, om mulighetene og om mennesker, MEN – jeg er SIKKER I TROEN på at det er verdifundamenet, vi etablerte allerede i 2003, som la grunnlaget!
Som gründer hadde jeg en genuin tro på at skolen skulle bygges på aktive verdier, og på menneskers potensial og muligheter. At eierskap og humor/arbeidsglede var viktig, og at det å komme på en skole for å søke jobb, ikke var veien å gå. Vi definerte derfor at «Skolemiljø = Arbeidsmiljø». Gjennom dette fundamentet ble visjonen: Vi gir mennesker muligheter» levende og verdiene: Eierskap, ærlig, likeverdig og humor/arbeidsglede en rød tråd. Vi kommuniserte vårt verdifundament slik:
- Vi ser og tror på mulighetene
- Vi lager realistiske planer
- Vi er ærlige
- Vi er likeverdige
- Vi eier vår egen utvikling
- Vi lever humor og arbeidsglede
Du kan lese mer om Ellen Mossin Olesen, her.
Her kan du lese et intervju med meg fra 2007 ”Idealistisk gründer”
Ønsker du hjelp til å definere virksomhetens verdifundament? Ta kontakt med meg, her.
Ønsker du min verdimeny tilsendt? Da kan du legge igjen navn og e-post her: