Ellen Mossin Olesen

Ellen Mossin Olesen – Det handler om aktive verdier i arbeidslivet. Om mennesker, ledelse og samfunnsoppdraget.

JEG HJELPER LEDERE MED Å
- være drømmejobben
- ha drømmejobben
- få drømmejobben
  • Blogg
  • Om Ellen
    • Om Ellen
    • Global Woman Leadership Award
    • Skrevet om Ellen (referanser)
    • Historien om Ellen og Future Values
  • Mentor og lederstøtte
    • VÆR – HA – FÅ DRØMMEJOBBEN
    • Mentor – lederstøtte
  • Drømmejobben
    • Vær drømmejobben
    • Ha drømmejobben
    • Få drømmejobben
  • Kultur og Aktive verdier
    • Verdiekspedisjonen ™
    • Aktive verdier
    • Verdier og egenskaper
    • En virksomehtskultur som gir gode resultater (med workshop)
    • Aktiv Verdiledelse
    • Aktive Verdier for gründere
    • Aktive Verdier for selskaper i vekst
    • Virksomhetens Verdiekspedisjon©
    • Verdifulle gaver
    • Verdifondet
  • Jeg tilbyr
    • Ønsker du en mentor?
    • Hvordan være drømmejobben?
    • Å ha drømmejobben
    • Å få drømmejobben
    • Hverdagsledelse Lederopplæring og trening
    • Foredrag og Workshop
    • Jakten på aktive verdier ©
    • Verdiambassadør-kåring©
    • Jobbmatchmetode
    • Verktøy og metoder
      • Cultural Trasformation Tools (CTT)
      • Verdiordmeny
      • Verdigraf
      • DISC
        • Kunnskaps- og inspirasjonskilder
  • Gratis Verktøy
  • Kontakt
  • Logg Inn

«Nå letter flyet. Evig glad i dere, alltid <3"

27. november 2015 Av Ellen Skriv en kommentar

Med ryggsekk til blogg_Nå letter flyetI det jeg ankommer flyplassen føler jeg det, spenning. Følelsene ligger i luften. På vei gjennom ankomsthallen står forventningsfulle mennesker og venter på ”sine”. Ut kommer en jente med ryggsekk og frem spretter venner og familie i en blanding av tårer og flagg. Ved siden av står en kvinne. Hennes mann ankommer sammen med en gjeng andre menn. Hun virker usikker. Jeg tar et godt tak i ryggsekken min, ”livet mitt” akkurat nå.  Sekken går under kategorien håndbagasje, men skal jeg sende den? Jeg gripes av usikkerhet. Tenk om den blir borte? Jeg reiser ikke effektivt nå, som så ofte før. Da handlet det om tid, en liten koffert og rett i møte. Nei, nå er det frykten for å miste mitt faste holdepunkt som utfordrer meg.

Ryggsekken

Jeg finner en innsjekkingsautomat. Passet? Hvor har jeg det? Selvsagt, det ligger der jeg har bestemt meg for å legge det. Mobilen? Jeg kjenner panikken. Når hadde jeg den sist? Da jeg tok bilder på flytoget? La jeg den på setet? Jeg leter febrilsk gjennom jakkelommer og i vesken min. Ellen, tenk! Den er her. Selvfølgelig er den det, i lommen på utsiden av vesken. Burde jeg legge den i innerlommen? Den er vel mindre utsatt for å bli stjålet der? I det jeg tenker tanken hører jeg stemmen i høyttaleranlegget: ”This is an announcement to all passengers. Please do not leave any luggage unintended”. Jeg ser meg omkring. Folk trekker koffertene sine til seg og løfter blikket. Er det noen med skumle hensikter her? En følelse av mistillit sprer seg. På flyplasser er vi alle mistenkte til det motsatte er bevist.

Busy airport with large group of people, hong kong.

Etter måneder på reise, har jeg blitt dreven på sikkerhetskontroller. Skoene tas av før jeg er fremme ved plastboksene, jakken også. Så, opp med sminkepung, toalettsaker, Mac og Ipad.  Selv om jeg ikke gjør noe galt, føler jeg meg mistenkt. Jeg er som en magnet for tilfeldig kontroll, så det er bare å ta i mot hendene som leter etter våpen. Mistillit og tillit. Balansen er hårfin. Vi vil jo reise trygt, men likevel er det en motstand i meg mot manglende tillit. Tillit og kontroll. Akkurat som i virksomheter. På den ene siden er rammebetingelsene preget av lover, regler og kontroll fra offentlige myndigheter, i tillegg til kontroll på tall og mennesker. Vi må også ha kvalitetsrutiner og HMS. Fører alle regler og rutiner til frykt for å gjøre feil? På den annen side skal vi bygge tillit, leve våre verdier, ha frihet, finne løsninger og være innovative. Hvor ofte møter kontroll og tillit hverandre som motstandere? Er tillit noe man oppnår, eller gjør seg fortjent til?

Sikkerhetskontrollen_Large

Data fra tillitsundersøkelsen til Great Place to Work, der mer enn 6.600 virksomheter og 12 millioner medarbeidere deltok i 2014/15, viser at virksomheter som scorer høyt på tillit i snitt har 30% bedre resultater enn sammenlignbare virksomheter. Vi vet også at arbeidsplasser med en tillitsbasert kultur tiltrekker seg de gode hodene, har lavere turn-over og sykefravær. Tillit kan også være avgjørende for innovasjon og kunnskapsdeling. For, vil du dele dine ideer med en virksomhet du ikke har tillit til?

Har du tenkt over at den nye økonomien har fått navnet tillits- og deleøkonomi?  At selskaper som AirBnB og Spotify bygger på tillit og deling? Jeg får leie din private leilighet, fordi du har tillit til meg og jeg til deg. Når jeg sitter på flyplassen laster jeg ned en god spilleliste noen har brukt tid på å lage og velger å dele med meg.

Pass og 17C.JPG.redigert

Vel gjennom sikkerhetskontrollen, sjekker jeg passet mitt igjen, telefonen også. Jeg smiler til meg selv: ”Hvor kommer dette behovet for kontroll fra? ”Med full kontroll over ryggsekk, telefon og pass finner jeg en skjerm. Den viser: ”Go to gate”. På vei inn i flyet ser jeg inn i cockpit og tenker: ”Jeg er i dine hender, kjære flyver. Fordi jeg har tillit til deg.” Etter å ha plassert ryggsekken i hattehyllen, setter jeg meg i favorittsetet mitt, 17C (midtgang, kort til nødutgangen uten å måtte ha tingene mine i hattehyllen). I det de kabinansatte tar frem oksygenmaskene og er klare til å gå gjennom sikkerhetsrutinene, tar jeg opp telefonen og skriver en melding til mine:  ”Nå letter flyet. Evig glad i dere, alltid <3”. 

 Nå letter flyet.jpg

* Great Place to Work® selected the World’s Best workplaces from more than 6,600 companies that participated in Best Workplaces competitions during late 2014 to mid-2015 in the 51 countries in which we operate. Together, these companies employ more than 12 million employees, making the annual Great Place to Work study one of the largest of its kind in the world. For more information see: http://www.greatplacetowork.net/best-companies/best-workplaces-in-europe/2037-report-the-basics-and-beyond and https://s3.amazonaws.com/bestworkplacesdb/publications/WO_2015_BestWorkplaces_en.pdf (Jannik Falck: www.greatplacetowork.no) 

[hcshort id=»13″]

Kommentarer

Kommentarer

Filed Under: Verdiekspedisjonen, Verdier Tagged With: Aktive handlinger, Aktive verdier, Hva betyr noe, Samfunnsengasjement, Tillit

Legg igjen en kommentar Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Siste blogginnlegg

  • Det jeg kan stå for
  • Jeg heier på hverdagsledelse!
  • En stemme for et mangfoldig arbeidsliv som handler om mennesker!

Stikkord

Aktive handlinger Aktive verdier gaveideer Hva betyr noe Kultur Lojalitet Mening personlige verdier Samfunnsansvar Samfunnsengasjement Tillit verdiekspedisjonen Verdifulle gaver Verdiunivers

Velkommen til min ekspedisjonsblogg

Ønsker du at virksomheten du jobber i skal ha aktive og levende verdier? Et av mine mål med Verdiekspedisjonen er å gi deg inspirasjon og nye perspektiver slik at dine verdier blir aktive og kan gjennomsyre virksomheten. Jeg vet at mange virksomheter har sine verdier som fine ord i en skuff. Nå er det tid for «Aktive verdier i virksomheter, versjon 2.0».

Aktive verdier

Jobber du i en virksomhet som har verdier? Er de aktive og levende? Kjenner du dine personlige verdier? Ordet «verdi» kommer fra det latinske ordet valer, å ha betydning for. Hva betyr noe for deg? … Les mer

Mentor – lederstøtte

Ønsker du en mentor? Ønsker du en mentor, med mer enn 25 års ledererfaring, som vet hvor alene du kan føle deg og hva lederrollen krever av deg? Det er flest hverdager… Det er flest hverdager, også … Les mer

Aktiv Verdiledelse

Dere er mange, både ledere og medarbeidere, som stadig kommer tilbake til hvor viktig aktive verdier er for å skape et felles engasjement for visjon og en sterk bedriftskultur med stolthet, … Les mer

Følg meg i Sosiale Medier

Facebooklinkedininstagram

Personvern

Personvern

© 2025 Ellen Mossin Olesen · Foto: Mona Nordøy · Branding: Ingelin Aabø · Grafisk design/web: Lotte Thori Løvstad