I det jeg ankommer flyplassen føler jeg det, spenning. Følelsene ligger i luften. På vei gjennom ankomsthallen står forventningsfulle mennesker og venter på ”sine”. Ut kommer en jente med ryggsekk og frem spretter venner og familie i en blanding av tårer og flagg. Ved siden av står en kvinne. Hennes mann ankommer sammen med en gjeng andre menn. Hun virker usikker. Jeg tar et godt tak i ryggsekken min, ”livet mitt” akkurat nå. Sekken går under kategorien håndbagasje, men skal jeg sende den? Jeg gripes av usikkerhet. Tenk om den blir borte? Jeg reiser ikke effektivt nå, som så ofte før. Da handlet det om tid, en liten koffert og rett i møte. Nei, nå er det frykten for å miste mitt faste holdepunkt som utfordrer meg.
Jeg finner en innsjekkingsautomat. Passet? Hvor har jeg det? Selvsagt, det ligger der jeg har bestemt meg for å legge det. Mobilen? Jeg kjenner panikken. Når hadde jeg den sist? Da jeg tok bilder på flytoget? La jeg den på setet? Jeg leter febrilsk gjennom jakkelommer og i vesken min. Ellen, tenk! Den er her. Selvfølgelig er den det, i lommen på utsiden av vesken. Burde jeg legge den i innerlommen? Den er vel mindre utsatt for å bli stjålet der? I det jeg tenker tanken hører jeg stemmen i høyttaleranlegget: ”This is an announcement to all passengers. Please do not leave any luggage unintended”. Jeg ser meg omkring. Folk trekker koffertene sine til seg og løfter blikket. Er det noen med skumle hensikter her? En følelse av mistillit sprer seg. På flyplasser er vi alle mistenkte til det motsatte er bevist.
Etter måneder på reise, har jeg blitt dreven på sikkerhetskontroller. Skoene tas av før jeg er fremme ved plastboksene, jakken også. Så, opp med sminkepung, toalettsaker, Mac og Ipad. Selv om jeg ikke gjør noe galt, føler jeg meg mistenkt. Jeg er som en magnet for tilfeldig kontroll, så det er bare å ta i mot hendene som leter etter våpen. Mistillit og tillit. Balansen er hårfin. Vi vil jo reise trygt, men likevel er det en motstand i meg mot manglende tillit. Tillit og kontroll. Akkurat som i virksomheter. På den ene siden er rammebetingelsene preget av lover, regler og kontroll fra offentlige myndigheter, i tillegg til kontroll på tall og mennesker. Vi må også ha kvalitetsrutiner og HMS. Fører alle regler og rutiner til frykt for å gjøre feil? På den annen side skal vi bygge tillit, leve våre verdier, ha frihet, finne løsninger og være innovative. Hvor ofte møter kontroll og tillit hverandre som motstandere? Er tillit noe man oppnår, eller gjør seg fortjent til?
Data fra tillitsundersøkelsen til Great Place to Work, der mer enn 6.600 virksomheter og 12 millioner medarbeidere deltok i 2014/15, viser at virksomheter som scorer høyt på tillit i snitt har 30% bedre resultater enn sammenlignbare virksomheter. Vi vet også at arbeidsplasser med en tillitsbasert kultur tiltrekker seg de gode hodene, har lavere turn-over og sykefravær. Tillit kan også være avgjørende for innovasjon og kunnskapsdeling. For, vil du dele dine ideer med en virksomhet du ikke har tillit til?
Har du tenkt over at den nye økonomien har fått navnet tillits- og deleøkonomi? At selskaper som AirBnB og Spotify bygger på tillit og deling? Jeg får leie din private leilighet, fordi du har tillit til meg og jeg til deg. Når jeg sitter på flyplassen laster jeg ned en god spilleliste noen har brukt tid på å lage og velger å dele med meg.
Vel gjennom sikkerhetskontrollen, sjekker jeg passet mitt igjen, telefonen også. Jeg smiler til meg selv: ”Hvor kommer dette behovet for kontroll fra? ”Med full kontroll over ryggsekk, telefon og pass finner jeg en skjerm. Den viser: ”Go to gate”. På vei inn i flyet ser jeg inn i cockpit og tenker: ”Jeg er i dine hender, kjære flyver. Fordi jeg har tillit til deg.” Etter å ha plassert ryggsekken i hattehyllen, setter jeg meg i favorittsetet mitt, 17C (midtgang, kort til nødutgangen uten å måtte ha tingene mine i hattehyllen). I det de kabinansatte tar frem oksygenmaskene og er klare til å gå gjennom sikkerhetsrutinene, tar jeg opp telefonen og skriver en melding til mine: ”Nå letter flyet. Evig glad i dere, alltid <3”.
* Great Place to Work® selected the World’s Best workplaces from more than 6,600 companies that participated in Best Workplaces competitions during late 2014 to mid-2015 in the 51 countries in which we operate. Together, these companies employ more than 12 million employees, making the annual Great Place to Work study one of the largest of its kind in the world. For more information see: http://www.greatplacetowork.net/best-companies/best-workplaces-in-europe/2037-report-the-basics-and-beyond and https://s3.amazonaws.com/bestworkplacesdb/publications/WO_2015_BestWorkplaces_en.pdf (Jannik Falck: www.greatplacetowork.no)
[hcshort id=»13″]
Legg igjen en kommentar