Kjære arbeidsgiver og rekrutteringsbyrå som lyser ut en ledig stilling,
Du har lagt ut en annonse og venter på søkerne, stolt kikker du gjennom bunken, 78 i tallet. Hvis du liker å lese på papir, sorterer du raskt i tre bunker, alternativt organiserer du bunkene elektronisk, eller har et system som håndterer dette, uansett du tenker i retning av «Pluss – Minus – Se nærmere på». Du smiler til pluss bunken: «Dette ser bra ut. Hvor mange skal jeg kalle inn til intervju»? En fra «Se nærmere på – bunken» ringer deg. Du henter frem søknad og CV. Hun var blid og hadde gode spørsmål, du flytter henne over i pluss-bunken. Du bestemmer deg for å kalle inn 6 til intervju. I bunken «Minus og Se nærmere på» ligger det 72 søknader. Mennesker som har brukt timer på å skrive en god skreddersydd søknad til deg og din bedrift. De er spente, og har forventninger om ny jobbhverdag og nye kollegaer. Hva gjør du med de 72 søkerne DU VET ikke får jobben? Hvordan kommuniserer du?
Til deg som rekrutterer, har du tenkt på at bak hver søknad er det et menneske med drømmer, forventninger og ønske om en ny jobbhverdag?
Hva skjer når du ikke svarer en jobbsøker? Et menneske med drømmer, forventninger og ønske om en ny jobbhverdag, en som har lyst til å jobbe for deg og har brukt timer på jobben det er å fortelle det i en søknad?
Et manglende, eller upersonlig autosvar – som ikke følges opp videre i prosessen – gir rom for tolkninger. Hva tror du det gjør med et menneske å ikke få svar? Har du tenkt på hva det gjør med jobbsøkers selvfølelse og tro på egne evner? At følelsen av ikke å være flink nok tar deg, at man føler seg utilstrekkelig og blir redd? «Kommer jeg noen gang til å få en jobb?» «Var jeg ikke en gang verdt et svar?»
Kanskje har du mye å gjøre, eller rutinene er dårlige, men hva hvis det var deg eller en av dine som søkte jobb? Hva ville du ønsket og hatt behov for i prosessen? Ville det gjort noe med deg å ikke få svar?
Jeg vil med dette dele et regnestykke til ettertanke med deg. 72 personer i bunken din kom ikke til intervju. Til hvor mange mennesker forteller disse 72 om sin jobbsøkerprosess og hvordan de oppfatter deg som arbeidsgiver? Skal vi si 3? Med tallet 3, er det 216 personer som får et inntrykk av bedriften og merkevaren. De forteller om prosessen til sin mor, bror og tidligere kollega. De setter ord på hvilke verdier og hvilket menneskesyn dere har. Videre forteller disse 216 personene om bedriften til sin nabo og venninne, mennesker som kanskje er, eller kan bli – dine kunder, leverandører, samarbeidspartnere og potensielle medarbeidere. Jobber du i et rekrutteringsbyrå, vil jobbsøkeren være en potensiell kunde senere. Hvilken følelse vil hun få når du ringer henne for å selge noe?
Jeg vet hva det vil si å være arbeidsgiver og hva rekruttering handler om. Jeg vet også at det å møte hver søknad med gode verdier som respekt, åpenhet, ærlighet og likeverdighet – er forskjellen BÅDE FOR MENNESKET, JOBBSØKEREN – OG FOR DIN BEDRIFT.
Hva med å bruke noen minutter på å takke folk, gi et personlig svar, spre litt glede og ønske lykke til? De minuttene har du som profesjonell rekrutterer – det handler om prioritering!
REKRUTTERING OG JOBBMATCH HANDLER OM MENNESKER
TIPS EKSEMPEL på et svar, og en måte å møte den enkelte jobbsøker på – det snakkes positivt om:
«Hei Lene, Takk for at du tok deg tid til å sende oss en søknad. Vi er stolte over at 78 personer ønsket å jobbe hos oss. Intervjuene er i gang, og du er dessverre ikke blant de som er innkalt. Vi vet at mange som ikke kom på intervju, ønsker å vite hvem som ble valgt, hva vi vektla og om noe kunne vært gjort annerledes. Vi vet også at mange ønsker å lære. Vi setter derfor opp et Zoom webinar når beslutning om stillingen er tatt. Du vil få innkalling til dette i løpet av ca. 3 uker. Dersom du ønsker det, kan du sende inn spørsmål på forhånd som blir besvart under webinaret. Vi håper å se deg der. Dersom du ikke ønsker å delta på webinaret, ønsker vi deg lykke til videre på veien mot nye muligheter!»
Hvem er Ellen Mossin Olesen? Ellen har rekruttert mange hundre medarbeidere, og med det gjennomført mer enn tusen intervjuer. I 2003 startet hun et kurssenter, bygget på aktive verdier og en levende visjon om mennesker og muligheter. Da hun sluttet i 2014 hadde mer enn 100.000 jobbsøkere fått nye muligheter. Skolen hadde 350 medarbeidere i 48 lokasjoner og en årlig omsetning på 200 millioner. I tillegg har Ellen jobbet med bemanning og rekruttering, og vært HR-sjef i et selskap som vokste fra 14-100 medarbeidere i 8 land, over en periode på tre år. (www.ellenmossinolesen.no)
Legg igjen en kommentar