Ellen Mossin Olesen

Ellen Mossin Olesen – Det handler om aktive verdier i arbeidslivet. Om mennesker, ledelse og samfunnsoppdraget.

JEG HJELPER LEDERE MED Å
- være drømmejobben
- ha drømmejobben
- få drømmejobben
  • Blogg
  • Om Ellen
    • Om Ellen
    • Global Woman Leadership Award
    • Skrevet om Ellen (referanser)
    • Historien om Ellen og Future Values
  • Mentor og lederstøtte
    • VÆR – HA – FÅ DRØMMEJOBBEN
    • Mentor – lederstøtte
  • Drømmejobben
    • Vær drømmejobben
    • Ha drømmejobben
    • Få drømmejobben
  • Kultur og Aktive verdier
    • Verdiekspedisjonen ™
    • Aktive verdier
    • Verdier og egenskaper
    • En virksomehtskultur som gir gode resultater (med workshop)
    • Aktiv Verdiledelse
    • Aktive Verdier for gründere
    • Aktive Verdier for selskaper i vekst
    • Virksomhetens Verdiekspedisjon©
    • Verdifulle gaver
    • Verdifondet
  • Jeg tilbyr
    • Ønsker du en mentor?
    • Hvordan være drømmejobben?
    • Å ha drømmejobben
    • Å få drømmejobben
    • Hverdagsledelse Lederopplæring og trening
    • Foredrag og Workshop
    • Jakten på aktive verdier ©
    • Verdiambassadør-kåring©
    • Jobbmatchmetode
    • Verktøy og metoder
      • Cultural Trasformation Tools (CTT)
      • Verdiordmeny
      • Verdigraf
      • DISC
        • Kunnskaps- og inspirasjonskilder
  • Gratis Verktøy
  • Kontakt
  • Logg Inn

78 MENNESKER MED DRØMMER, FORVENTNINGER OG ØNSKE OM EN NY JOBBHVERDAG

10. august 2020 Av Ellen Skriv en kommentar

Kjære arbeidsgiver og rekrutteringsbyrå som lyser ut en ledig stilling,

Du har lagt ut en annonse og venter på søkerne, stolt kikker du gjennom bunken, 78 i tallet. Hvis du liker å lese på papir, sorterer du raskt i tre bunker, alternativt organiserer du bunkene elektronisk, eller har et system som håndterer dette, uansett du tenker i retning av «Pluss – Minus – Se nærmere på». Du smiler til pluss bunken: «Dette ser bra ut. Hvor mange skal jeg kalle inn til intervju»? En fra «Se nærmere på – bunken» ringer deg. Du henter frem søknad og CV. Hun var blid og hadde gode spørsmål, du flytter henne over i pluss-bunken. Du bestemmer deg for å kalle inn 6 til intervju. I bunken «Minus og Se nærmere på» ligger det 72 søknader. Mennesker som har brukt timer på å skrive en god skreddersydd søknad til deg og din bedrift. De er spente, og har forventninger om ny jobbhverdag og nye kollegaer. Hva gjør du med de 72 søkerne DU VET ikke får jobben? Hvordan kommuniserer du? 

Til deg som rekrutterer, har du tenkt på at bak hver søknad er det et menneske med drømmer, forventninger og ønske om en ny jobbhverdag? 

Hva skjer når du ikke svarer en jobbsøker? Et menneske med drømmer, forventninger og ønske om en ny jobbhverdag, en som har lyst til å jobbe for deg og har brukt timer på jobben det er å fortelle det i en søknad? 

Et manglende, eller upersonlig autosvar – som ikke følges opp videre i prosessen – gir rom for tolkninger. Hva tror du det gjør med et menneske å ikke få svar? Har du tenkt på hva det gjør med jobbsøkers selvfølelse og tro på egne evner? At følelsen av ikke å være flink nok tar deg, at man føler seg utilstrekkelig og blir redd? «Kommer jeg noen gang til å få en jobb?» «Var jeg ikke en gang verdt et svar?»

Kanskje har du mye å gjøre, eller rutinene er dårlige, men hva hvis det var deg eller en av dine som søkte jobb? Hva ville du ønsket og hatt behov for i prosessen? Ville det gjort noe med deg å ikke få svar? 

Jeg vil med dette dele et regnestykke til ettertanke med deg. 72 personer i bunken din kom ikke til intervju. Til hvor mange mennesker forteller disse 72 om sin jobbsøkerprosess og hvordan de oppfatter deg som arbeidsgiver? Skal vi si 3? Med tallet 3, er det 216 personer som får et inntrykk av bedriften og merkevaren. De forteller om prosessen til sin mor, bror og tidligere kollega. De setter ord på hvilke verdier og hvilket menneskesyn dere har. Videre forteller disse 216 personene om bedriften til sin nabo og venninne, mennesker som kanskje er, eller kan bli – dine kunder, leverandører, samarbeidspartnere og potensielle medarbeidere. Jobber du i et rekrutteringsbyrå, vil jobbsøkeren være en potensiell kunde senere. Hvilken følelse vil hun få når du ringer henne for å selge noe?

Jeg vet hva det vil si å være arbeidsgiver og hva rekruttering handler om. Jeg vet også at det å møte hver søknad med gode verdier som respekt, åpenhet, ærlighet og likeverdighet – er forskjellen BÅDE FOR MENNESKET, JOBBSØKEREN – OG FOR DIN BEDRIFT.

Hva med å bruke noen minutter på å takke folk, gi et personlig svar, spre litt glede og ønske lykke til? De minuttene har du som profesjonell rekrutterer – det handler om prioritering!

REKRUTTERING OG JOBBMATCH HANDLER OM MENNESKER 

TIPS EKSEMPEL på et svar, og en måte å møte den enkelte jobbsøker på – det snakkes positivt om:

«Hei Lene, Takk for at du tok deg tid til å sende oss en søknad. Vi er stolte over at 78 personer ønsket å jobbe hos oss. Intervjuene er i gang, og du er dessverre ikke blant de som er innkalt. Vi vet at mange som ikke kom på intervju, ønsker å vite hvem som ble valgt, hva vi vektla og om noe kunne vært gjort annerledes. Vi vet også at mange ønsker å lære. Vi setter derfor opp et Zoom webinar når beslutning om stillingen er tatt. Du vil få innkalling til dette i løpet av ca. 3 uker. Dersom du ønsker det, kan du sende inn spørsmål på forhånd som blir besvart under webinaret. Vi håper å se deg der. Dersom du ikke ønsker å delta på webinaret, ønsker vi deg lykke til videre på veien mot nye muligheter!»

Hvem er Ellen Mossin Olesen? Ellen har rekruttert mange hundre medarbeidere, og med det gjennomført mer enn tusen intervjuer. I 2003 startet hun et kurssenter, bygget på aktive verdier og en levende visjon om mennesker og muligheter. Da hun sluttet i 2014 hadde mer enn 100.000 jobbsøkere fått nye muligheter. Skolen hadde 350 medarbeidere i 48 lokasjoner og en årlig omsetning på 200 millioner. I tillegg har Ellen jobbet med bemanning og rekruttering, og vært HR-sjef i et selskap som vokste fra 14-100 medarbeidere i 8 land, over en periode på tre år. (www.ellenmossinolesen.no)

Kommentarer

Kommentarer

Filed Under: Arbeidsliv og samfunn

Legg igjen en kommentar Avbryt svar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Siste blogginnlegg

  • Det jeg kan stå for
  • Jeg heier på hverdagsledelse!
  • En stemme for et mangfoldig arbeidsliv som handler om mennesker!

Stikkord

Aktive handlinger Aktive verdier gaveideer Hva betyr noe Kultur Lojalitet Mening personlige verdier Samfunnsansvar Samfunnsengasjement Tillit verdiekspedisjonen Verdifulle gaver Verdiunivers

Velkommen til min ekspedisjonsblogg

Ønsker du at virksomheten du jobber i skal ha aktive og levende verdier? Et av mine mål med Verdiekspedisjonen er å gi deg inspirasjon og nye perspektiver slik at dine verdier blir aktive og kan gjennomsyre virksomheten. Jeg vet at mange virksomheter har sine verdier som fine ord i en skuff. Nå er det tid for «Aktive verdier i virksomheter, versjon 2.0».

Aktive verdier

Jobber du i en virksomhet som har verdier? Er de aktive og levende? Kjenner du dine personlige verdier? Ordet «verdi» kommer fra det latinske ordet valer, å ha betydning for. Hva betyr noe for deg? … Les mer

Mentor – lederstøtte

Ønsker du en mentor? Ønsker du en mentor, med mer enn 25 års ledererfaring, som vet hvor alene du kan føle deg og hva lederrollen krever av deg? Det er flest hverdager… Det er flest hverdager, også … Les mer

Aktiv Verdiledelse

Dere er mange, både ledere og medarbeidere, som stadig kommer tilbake til hvor viktig aktive verdier er for å skape et felles engasjement for visjon og en sterk bedriftskultur med stolthet, … Les mer

Følg meg i Sosiale Medier

Facebooklinkedininstagram

Personvern

Personvern

© 2025 Ellen Mossin Olesen · Foto: Mona Nordøy · Branding: Ingelin Aabø · Grafisk design/web: Lotte Thori Løvstad