Etter 4 uker på Sri Lanka, reiser ”Verdiekspedisjonen” videre til Vietnam, Kambodsja og Myanmar. Med meg fra reisen har jeg erfaringer og læring fra virksomhetsbesøk i Norge, Danmark og Sri Lanka. Her har ledere og medarbeidere fortalt meg hvordan de lever sine verdier og hva som gir gode resultater, mening, identitet og gjør dem stolte av arbeidsplassene sine.
Jeg har besøkt flere virksomheter med tydelige og levende verdier. Verdier som ikke ligger i en skuff, men som er grunnlaget for beslutninger, rekruttering og medarbeidersamtaler. Jeg har lært om gode verdiprosesser og verdibaserte lokaler.
En virksomhet jeg besøkte, er Conexus. De har gitt møterommene navn etter sine verdier og i hvert rom henger en ”tavle”, laget av medarbeiderne selv, med hva den verdien innebærer i praksis, hvordan den skal leves. På kaffemaskinen står det ”Ekte kjærlighet” og på veggen ved inngangen står Whams tittel: ”You got to have faith”. Det er lett å forstå hvorfor de lykkes!
Jeg har sett hvordan virksomheter med stolthet, eierskap og aktive handlinger tar et utvidet samfunnsansvar. De er åpne, inkluderende og stolte av å vise meg helheten i det de gjør. Jeg har besøkt Great Place to Work i både Norge, Danmark og på Sri Lanka. De måler tillit på arbeidsplasser og ser at de som scorer høyt på tillit har ca 30 % bedre resultater enn sammenlignbare virksomheter. Jeg ser klare sammenhenger mellom stoppene Verdiekspedisjonen hadde i Norge og Danmark og til arbeidslivet og menneskene på Sri Lanka. Det er noe universelt i mine erfaringer til nå, uten at jeg helt klarer å sette ord på det hva det er. Det handler om mennesker, resultater, makt, systemer, forventninger og verdier. Det handler om å være troverdig, om takknemlighet og om aktive handlinger, men også hvordan enkelte systemer og ledere hindrer innovasjon, tillit og arbeidsglede.
Hva har Verdiekspedisjonen gjort på Sri Lanka? Jeg har besøkt damer som lager dørmatter av kokosstrå, for salg i Norge og kjent på de forventningene de hadde til nye oppdrag og inntekt. På terrasser i landsbyer har jeg truffet kvinner som strikker modeller for norske garnprodusenter via Kalaro. Et selskap med høy integritet og omtanke som på ulike måter har samarbeidet med Norge helt siden slutten av 70 tallet. Her er arbeid og fleksibiliteten i måten å jobbe på forskjellen.
Videre har jeg fått omvisning på 2 ulike te-fabrikker, en kooperativ og en privat. Her fikk jeg oppleve svært ulike arbeidsforhold og så hvordan to virksomheter, i samme område, var drevet etter forskjellige ledelsesprinsipper. Via Red Heart Society sine prosjekter, har jeg sett verdien av tillit som bygges over tid og hvordan konkrete direktehjelpsprosjekter innen arbeid, idrett og skole er utviklet. Hos Red Heart er eierskap og en langsiktighet en nøkkelfaktor.
Jeg har bodd på små gjestehus og ulike hoteller. Steder uten stjerner og med flere stjerner. I den sammenhengen har jeg opplevd både ”management by fear”, betydningen av tillit og mistillit, tydelige hierarkier og barbente medarbeidere som ler høyt. Er det slik at finere hoteller har en kultur med større avstand og mindre likeverdighet? Dette er en tråd jeg kommer til å følge og skrive mer om etter som erfaringene blir flere.
Denne uken har jeg hatt møte med Great Place to Work på Sri Lanka og besøkt 99X Technology. Selskapet har vunnet siste to års kåringer om å være et bra sted å jobbe samt vært på hovedlisten for Asia. Det var lett å forstå hvorfor de lykkes med å skape gode resultater både for mennesker og tall. Virksomheten lever sine verdier hver dag i en likeverdig åpen kultur der det er rom for å være uenig. Filosofien er at utfordringer og diskusjoner bidrar til kreativitet og raskere utvikling. De deler kunnskap og har fjernet ”titler” for å fremme eierskap (og det i et land der hierarkiet og posisjoner er en sentral del av samfunnsstrukturen). De vet at medarbeidere er ulike personligheter og er gode på forskjellige ting. Via det, dyrkers hver og ens unike talent, både faglig og som menneske. Bedriftens samfunnsansvar (CSR) var til å ta og føle på. Selskapet støtter ulike lokale prosjekter med hovedfokus på skole og utdanning. De deltok selv aktivt ute i prosjektene, være seg om det var praktisk dugnadsarbeid, å være lærer i sjakk eller organisere synstester. Også kundene deltok aktivt i de ulike CSR prosjektene. Som du ser er spennvidden i erfaringene mine store, men likevel henger delene sammen i en helhet. Det handler om mennesker, om kultur, verdier og hva som betyr noe i arbeidslivet.
[hcshort id=»8″]
Legg igjen en kommentar