Dere er mange som har etterspurt tema vanskelige samtaler, et tema som også går igjen på konferanser, i utdanninger på kurs, og som samtaletema på arbeidsplasser og nettverksgrupper. I tidsskrift og blogger er tema en gjenganger med oppskrifter som: ”Slik gjennomfører du den vanskelige samtalen”. Kanskje ligger årsaken, til det som blir vanskelig, nettopp her? At du forteller deg selv at den er vanskelig.
Fordi du opplever samtalen som å være vanskelig, er det naturlig å lete etter ”en oppskrift” . Følg denne og vips så var den samtalen ferdig. Jeg må nok skuffe deg. Spør du meg så finnes det ikke en oppskrift for hvordan en samtale som utfordrer deg skal gjennomføres. Jeg synes heller ikke du skal bruke et skjema andre har laget, for å forberede en samtale du opplever at er vanskelig. Det kan være fint å ha noen rammer, men fordi vi er mennesker, er alle samtaler forskjellige.
Det er mange typer av vanskelige samtaler på en arbeidsplass og det jeg skriver om og reflekterer rundt, vil være situasjonsbestemt. Det er forskjell på å komme tidlig på banen, for å snakke om holdninger, motivasjon og adferd, eller ta opp manglende resultater og det å ta opp mer alvorlige ting, være seg om det er rus, spill- eller økonomiske utfordringer. Tema nedbemanning og omstilling kommer i en egen blogg. Gjelder samtalen mistanke om noe kriminelt, er det viktig å søke råd hos de rette instansene.
Det er også viktig å huske at samtalen ikke handler om deg, men den du skal snakke med. I tillegg har du brukt tid på å tenke gjennom hvordan samtalen skal forløpe. Det har ikke den du snakker med. Det vil si at utgangspunkt for samtalen ikke er likeverdig. I tillegg må du huske at den du skal snakke med, kan ha rukket å lage seg forestillinger og kommet i forsvar, allerede før samtalen.
Når jeg forbereder en vanskelig samtaler forsøker jeg å sette meg i ”den andre stolen”. Hvordan ville jeg blitt kommunisert med i en tilsvarende situasjon? Deretter stiller jeg meg spørsmålene: ”Hva er du redd for og hva er det verste som kan skje?” Så minner jeg meg selv på at det er to mennesker med følelser som skal snakke sammen.
Det siste jeg gjør er å tenke gjennom hvilke verdier jeg ønsker at skal prege samtalen. Disse skriver jeg ned i notatene mine slik at de minner på hva som er viktig og gir en VERDIg samtale.
Mine beste råd og innspill til «vanskelige» samtaler, får du ved å legge igjen fornavn og e-post her:
[hcshort id=»15″]
Lykke til med å implementere aktive verdier i «vanskelige» samtaler.
Alt godt fra Ellen
Legg igjen en kommentar