Det er nå du skal vise hvilke verdier som betyr noe og være tydelig på forventet adferd, både til deg selv og til medarbeiderne. Det er nå det gjelder å tenke både kortsiktig og langsiktig. Kortsiktig løse situasjonen (akuttfasen) – langsiktig – dette går over – hvem vil du være etter krisen?
Hvem vil du være etter krisen?
I mine mer enn 25 år som leder, har jeg erfaring fra å håndtere ulike kriser. Jeg vet at det kan medføre usikkerhet og smerte – at det lett blir armer og ben og kortsiktige løsninger, men kjære leder i krisetid – det er ikke veien å gå!
Det finnes alltid løsninger
Det finnes alltid løsninger. Mitt råd er ha fokus på å sette løsninger og dialog foran tolkninger, antagelser og konklusjoner – uten å vite. Bruk de gode selgerne til å forhandle priser og de som tenker utenfor boksen til å tenke nye business muligheter. Det er ikke roller som er viktigst nå, men egenskaper.
Det er ikke roller som er viktigst nå, men egenskaper
Å være i forkant og forberedt når krisen er over, gir deg et fortrinn. Brenn ikke broer, åpne nye dører. Vær ærlig i møte med alle mennesker som på ulik måte er involvert. Det innebærer også å involvere de permitterte, du skal lede de etter krisen- det innebærer å være med å snu skuta når krisen er over – og den dagen kommer og da er de viktige ressurser.
Det gir trygghet for de permitterte å være involvert
Det gir trygghet for de permitterte å være involvert. Da viser du tydelig at det er en permisjon, ikke oppsigelse. Å være involvert er ikke å jobbe (det er ikke lov). Husk dette går over. Det er mye vi ikke vet, men vi vet det går over, det er tidsaspektet og konsekvensene vi ikke kjenner. Dette må derfor inn som agenda punkter. Mer enn noen gang er det viktig å løfte blikket å tenke ulike scenarier uke for uke – måned for måned. Lag plan A, plan B og plan C. Forsøk å ligge 1-2 uker foran hele veien nå. For eks. Smittetallene har vært ganske stabile nå. Vil det vare? A: Hva skjer dersom (når) det kommer et hopp både av smittede og syke og ny frykt og panikk brer seg i samfunnet/økonomien? B: Hva skjer ved nedgang? C: Stabilisering? Deretter: Hva skjer dersom nøkkelmedarbeidere blir syke, eller får noen alvorlig syke i sin familie? Hvordan håndterer vi dette? Hvilke konsekvenser får det? Tørr å tenke «worst case – best case»?
Det er viktig å snakke om hvordan dere vil fremstå når krisen er over. Husk – dere bygger brand også under kriser.
Når det gjelder de daglige oppsummeringsmøtene, er mitt råd å avslutte med: «Hva er du stolt av i dag»? Jeg lover deg, du vil ikke angre. Fellesskap og stolthet i krisetid gir et ekte og varig samhold som bidrar til resultater både på kort og lang sikt.
«Hva er du stolt av i dag?»
Ikke glem det sosiale, har dere normalt fredagspils, kjør denne på Teams.
Ikke glem bursdager og feiringer
Ikke glem bursdager og feiringer. I krise er det viktigere enn noen gang å dyrke verdier som fellesskap og stolthet. Jeg har begynt med online-turgruppe. Vi logger oss i videorommet og går sammen fast hver dag kl 16, de som kan blir med.
Når presset og forventingene blir store i krisetid, er det lett å sette på autopilot og «to-do» knappen
Når presset og forventingene blir store i krisetid, er det lett å sette på autopilot og «to-do» knappen – for å være effektiv og beskytte seg mot egne følelser.
”Det handler om det jeg kan stå for”, sa Geir Lippestad da jeg hørte han formidle om verdikommunikasjon i et foredrag. Geir Lippestad er en verdifull mann og et forbilde. Han har vist, at med et tydelig verdiståsted kan selv de vanskeligste sakene håndteres. Før han møtte pressen for første gang 23. Juli, skrev han en Post-it lapp med: ”Verdikommunikasjon = rettssikkerhet, demokrati”. Under sto verdiordene om hvordan han skulle fremstå: ”Verdig, rolig, ærlig”. Lappen lå i lomma under de første 50 intervjuene og gjennom nesten hele rettsaken. Under foredraget slo det meg at kanskje hadde min tid som leder sett annerledes ut dersom jeg hadde hatt en Post-it lapp med mine personlige verdier i lommen? Den adferden jeg skulle leve når hverdagen utfordrer? Kanskje ville den gjort meg sterkere i det jeg visste var riktig? Korona er første store nasjonale krise etter 22. juli. Lær av Geir Lippestad – skriv DIN POST-IT lapp i lomma. Jeg lover deg at det er et viktig lederverktøy akkurat nå.
Kriser utfordrer våre verdier
Kriser utfordrer våre verdier. Verdier handler om det som betyr noe, det vi vet er riktig og viktig. Det gjelder også i krisetid ⭐️ Husk vi mennesker reagerer ulikt på frykt og uforutsigbarhet (frykt er en begrensende verdi og adferd), snakk om det. Dette er en krevende tid. Selv har jeg opplevd en frykt jeg ikke visste jeg har i meg. Å sette ord på den (for mitt vedkommende i tur-gruppa), fikk meg videre.
Til slutt vil jeg anbefale, finn noe dere kan glede dere til, litt frem i tid, lag en hyggelig invitasjon med «Sett av XX allerede nå, da gleder vi oss til å gjøre noe hyggelig sammen».
Finn noe å glede seg til og lag en invitasjon nå
Lykke til med den viktige jobben du står i. Jeg vet hverdagen utfordrer. Vit at du ikke er alene!
«Folk vil glemme hva du sa. Folk vil glemme hva du gjorde. Men folk vil aldri glemme hvordan du fikk dem til å føle seg.» (Maya Angelou)
Legg igjen en kommentar